Mia Johansson - kontakt: miajohansson@live.com

Träning, hälsa och självkänsla

Visst har träning, hälsa och självkänsla sammankoppling. I alla fall för mig. I våras åt jag väldigt onyttigt i form av kakor och sånt - dagligen - men jag bestämde mig för att sluta. På påsklovet, innan jag bestämt mig för att börja äta nyttigt, hade jag varit i Frankrike och passat på att köpa med mig hem en massa kakor och godis. Tror att det totalt blev runt 2 kg... När jag kom hem blev det ju att jag åt varje dag. Vi talar inte om lite här, jag kunde proppa i mig ett halvt kexpaket och en massa choklad. Jag mådde ju inte bra efteråt. Fick skuldkänslor och sockertoppar. Det räckte inte med en eller två kakor. "Bara en till..." och så höll det på. Men tillslut bestämde jag mig för att sluta. Och det tackar jag mig själv idag för.

 

Jag har i perioder tänkt på vad jag stoppar i mig men när jag hejdlöst tryckte i mig så mycket kakor och godis vet jag inte vad jag tänkte på. Det är ju inte bra för mig, inte när man unnar sig så mycket varje dag som jag gjorde.

 

Så jag började äta mer nyttigt, började följa instagram konton som gjorde mig mer motiverad, skippade godis och sånt. Jag gömde allt godis och kakor jag hade i min garderob, på ett jobbigt ställe där jag aldrig skulle orka rota fram godiset. Det har verkligen funkat! Nu när jag tänker på det blir jag inte alls sugen men det beror nog mer på att jag är mer medveten om vad det innehåller som gör att jag mår sämre.

 

Visst har det gått upp och ner för mig. Jag har haft perioder av sötsug men varje gång jag "syndat" har jag mått så dåligt efteråt. Det ska man inte behöva göra om man unnar sig men jag har mer gjort det till ett cheat och inte ett treat. Men vill jag unna mig, då kan jag göra det utan dåligt samvete eftersom att jag annars äter nyttigt. Däremot är jag inte alls lika sugen på det längre. Det finns ju en massa goda nyttiga saker!

 

 

En av många goda nyttiga frukostar jag unnar mig själv varje morgon.

 

Att äta nyttigt har funkat väldigt för mig. Jag räknar inte kalorier eller går på nån superstrikt diet, utan jag äter nyttigt och försöker få i mig runt fem mål per dag. Jag äter den mat jag mår bäst av. Och det syns! Samtidigt som jag ser tydliga resultat på min kropp så förbättras min självkänsla i och med träningen.

 

Jag har varit en riktig latmask. Den där soffpotatisen som inte pallar att gå ut och springa och skyller på att det regnar eller är för sent. Även när jag åt nyttigt var jag lat och tränade inte. Jag är nog fortfarande lat men jag tänker inte låta det hindra mig från att träna för att jag ska må bra. En anledning till att jag inte orkade någonting var ju för att jag mest satt still.

 

 

Jag har blivit lite av ett hälsofreak, ja. Jag älskar att göra en god nyttig frukost på morgonen, gå och handla nyttig mat (jag kan springa runt på Willys i timmar, haha!) och att ta en springtur efter frukost. Träning har så många fördelar, bara det inte går överstyr. Jag blir piggare, gladare, orkar mer, känner mig stolt, mitt självförtroende stärks och självkänslan blir allt bättre.

 

Imorse när jag vaknat och gick till spegeln för att möta dagens Mia (daglig vana, hehe), såg jag på min mage och var riktigt stolt över mig själv och resultaten jag åstadkommit. Min mage är något som jag haft stora komplex för men idag tänkte jag "Daaaamn, vilken sexig mage jag har".

 

url.jpg

 

Det börjar bli allt oftare nu som jag känner mig stolt när jag ser min kropp i spegeln. Ibland har jag, precis som alla andra, sämre dagar då jag inte alls trivs med min kropp. Men istället för att låta mig tänka negativa tankar om mig själv försöker jag vifta bort dem och istället tänka på något annat som jag gillar med min kropp. Det funkar för mig. Pröva det, alltid är det något man gillar.

 

Att träna och äta nyttigt ger bättre självförtroende, självkänsla och en snyggare kropp. Du måste släppa fram de positiva tankarna och dig själv och vifta bort de negativa. Att jämföra sig med någon annan slutar aldrig bra. Alla är vi olika och kommer alltid att vara det. Det är genetiskt hur vi ser ut och är skapta. Oavsett hur mycket man tränar kommer man aldrig att få precis samma kropp eller form som någon annan. Motivation kan hjälpa dig framåt men sluta jämför. Det du önskar att du hade, önskar någon annan att hen inte hade. Var glad för den kropp du har och se till att bli den bästa versionen av dig istället.

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas