Mia Johansson - kontakt: miajohansson@live.com

Bota sötsuget

Fick en anonym fråga som lyder såhär:

 

"Hejhej!
För det första har jag en fråga. Har du något tips på hur man kan stå emot sötsuget, innan man vant sig vid att inte äta onyttigheter? Jag menar, jag älskar ju t.ex. lösgodis men samtidigt vill jag inte äta sånt skit för ofta.
För det andra, du har en fin blogg med bra inlägg! :)
Men tänk på att hålla allt på en rimlig nivå så du inte blir ALLT för fixerad av maten etc., för då kommer det bara bli kaos."

 

Svar: Hej! Tackar tackar, vad kul att du gillar bloggen! Absolut, jag ska inte gå till överdrift men så länge jag stoppar i mig det jag mår bra av så funkar det för mig. ;) Jag tänkte svara i ett större inlägg på hur man ska göra för att gå tillväga om man vill bota sötsuget eftersom att det säkert är många som vill veta hur man går tillväga.

 

 

BOTA SÖTSUGET

 

- Göm undan allt godis och alla kakor. Då blir du inte sugen på samma sätt som om de skulle ligga framför näsan på dig.

 

- Skippa snabba kolhydrater om du har ett svårbotat sötsug. Det mest effektiva sättet att skippa sötsug är att utesluta alla snabba kolhydrater och ersätta med långsamma. Snabba kolhydrater innehåller socker och håller därmed inte blodsockret på en jämn nivå, medan långsamma kolhydrater gör det. Skippa vit pasta och byt ut mot fullkornspasta, vitt bröd -> fullkornsbröd/knäckemacka.

 

 

Byt ut vit pasta som innehåller mycket socker, mot fullkornspasta.

 

- Läs innehållsförteckningen på de matvaror du tänker stoppa i dig och se hur mycket socker det innehåller, för att undvika sockerfällor.

 

- Undvik snabbmat som du inte vet vad det innehåller.

 

- Försök att få i dig 5 mål per dag. Ät fem mindre mål istället för tre stora mål. På så sätt håller du blodsockret på en jämn nivå och blir inte lika hungrig mellan målen. Ca 3 timmar mellan varje mål brukar vara en bra tumregel.

 

- Ät mer grönt!

 

- Ibland äter man för att man inte har något att göra. Sysselsätt dig själv istället för att springa till skafferiet och leta fram nån sockerbomb i form av godis eller dylikt. Gör sånt som du gillar. Var med kompisar, rita, städa rummet eller ta en promenad.

 

- Varje gång du blir sötsugen, tänk såhär "behöver jag det här just nu?" och "är jag inte bara hungrig?". Är du hungrig - ät en frukt istället! Eller en rejäl måltid så du blir mätt. Drick vatten mellan måltiderna så håller du dig mätt av det också.

 

- Mörk choklad med minst 70% kakao kan bota sötsuget visar studier, förutsatt att chokladen innehåller mindre socker än ljus choklad. En bit mörk choklad (mer än gärna utan tillsatt socker) efter maten går alldeles utmärkt.

 

- Käka mer kanel! En superkrydda som i studier har visats bota sötsug. Krydda filen med kanel eller gröten - supergott!

 

- Frukt innehåller också socker men jag skulle inte utesluta frukt från min kost då de har en massa hälsofördelar. Har man däremot ett väldigt starkt sötsug kan man äta mer bär istället. De innehåller lite socker men är supergoda och fullproppade med nyttigheter. Frukt och bär är perfekt att ersätta godis med på vardagarna och jag tycker faktiskt att frukt är godare än godis egentligen. Godis är ju framställt att smaka som frukt - så varför inte käka ett päron istället för päronsplit-glass?

 


Byt ut godis mot frukt och bär!

 

- En del utesluter godis och sånt helt medan andra unnar sig något gott en dag i veckan till exempel. Eftersom att jag klarat mig utan godis och sånt så länge (pga att jag tycker nyttig mat egentligen är godare än snask) så är jag inte lika sugen på sånt längre. Visst, ibland vid vissa tillfällen, typ olika tillställningar där det bjuds på gott, kan jag unna mig. Men jag brukar få ont i magen efteråt vilket säkert beror på att jag avvänt min kropp från godis och etc. Men att köra på en dag i veckan då man får unna sig något gott, brukar funka för vissa.

 

- Kunskap är makt. Med hjälp av den här kunskapen kan du bli fri från sötsuget men självklart krävs vilja, tålamod och motivation. Det finns annan kunskap som gör att du kan ta makt över sötsuget - beroende på hur mycket du bryr dig om en produkts innehåll. Tex innehåller vissa godissorter en massa konstiga ämnen, konserveringsmedel, raffinierat socker, E-ämnen och Gud vet vad. Alla bryr sig inte om detta, men jag personligen blir inte lika sötsugen längre om jag vet vad en specifik godis eller bakelse innehåller för konstigheter. För att inte nämna mängderna socker... I många produkter finns det dolt socker som vi inte anar att produkten innehåller. Tex en färdigköpt tomatsås eller en juice kan innehålla en massa dolt socker som gör att ditt sötsug ökar i långa loppet. Att läsa på innehållsförteckningen ger dig kunskap om en produkt. På det sättet är kunskap makt, i alla fall över mitt tidigare sötsug.

 

- Hitta den taktik som passar just dig. Man får pröva sig fram lite, ser man inga resultat efter en tid får man se över vad det är man stoppar i sig och vad det innehåller. Kanske innehåller flingorna du käkar på morgonen mer socker än du tror? Sötsuget försvinner efter olika lång tid för olika personer. Testa dig fram och se vad som funkar för att få bort just ditt sötsug.

 

Lycka till med att bota sötsuget! ♥

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas